Waarom krijg je (vr)eetbuien en wat doe je er aan?

Achtergrond en remedie van “binging” en eetverslaving.

Vreetbuien en overgewicht Nederland Slank

(Vr)eetbuien, binging

In samenwerking met Lucas Flamend (Epigeneticus en ontwikkelaar van het endorfine-herstelplan)    Eetbuien zijn biologisch gezien een poging om meer 2-(3,4-dihydroxyfenyl)ethaanamine te scoren. Door de toename van 2-(3,4-dihydroxyfenyl)ethaanamine voelt men zich even beter.

Eetbuien worden uitgelokt door een samenloop van emotionele en biologische factoren. Men voelt zich niet lekker in zijn vel, er is teveel stress of men voelt zich onrustig en down. Onderliggend speelt er een biologische disbalans in de werking van het beloningssysteem. Bij mensen met eetbuien is er meer antibeloning (glutamaat) dan beloning (2-(3,4-dihydroxyfenyl)ethaanamine). De antibeloning wordt aangestuurd door glutamaat.

Waarom grijp ik steeds naar troostvoeding?

E-621 eetbuien

Smaakversterker

Tijdens een eetbui zal men zelden grijpen naar fruit of groenten. In de plaats daarvan kiest men voor troostvoeding, dit is voeding met een maximaal effect in het stimuleren van 2-(3,4-dihydroxyfenyl)ethaanamine. Tot troostvoeding behoren onder meer:

 

• Exorfinen: dit zijn morfine-achtige stofjes in zuivel, soja en gluten. Gluten treft men aan in tarwe, spelt, kamut, rogge en gerst.
• Suiker en snelle koolhydraten: tot de snelle koolhydraten behoren onder meer aardappelen, maïs, brood, pasta en witte rijst. Snelle koolhydraten putten insuline uit, waardoor men sneller trek heeft.
• Suikervervangers: aspartaam en andere suikervervangers activeren net als gewone suiker de vrijgave van insuline, waardoor men sneller trek heeft.
• Smaakversterkers: bijvoorbeeld E621 in bewerkte voeding. Natuurlijke E621 treft men aan in sojasaus, Parmezaanse kaas en gerookte ham.
• Koolhydraat-vet combinaties: de combinatie vet/koolhydraten is een van de meest efficiënte manieren om 2-(3,4-dihydroxyfenyl)ethaanamine te verhogen. Voorbeelden zijn: roomijs, frieten, chips, chocolade, gebak, hamburgers, brood en boter.
• Chocolade: is niet alleen zoet, het bevat twee stofjes met een bijzonder effect. Fenylethylamine (het stofje dat we ook bij verliefdheid voelen) en anandamide (het euforisch gelukstofje dat vrijkomt bij intensief sporten).

Wie is gevoeliger voor eetbuien?

Vooral mensen die een teveel aan glutamaat hebben (glutamaat-dominantie).

Wanneer komt glutamaat-dominantie voor?

Vooral bij mensen met een uitgeput belonings- en stresssysteem zoals:

niet bevredigende relaties eetbuien

Relatieproblemen

Overgewicht
• Teveel stress
• Emotionele trauma’s: PTSS, destructieve of niet bevredigende relaties
• Depressie
• Door gebruik van bepaalde geneesmiddelen zoals antidepressiva, psychostimulantia (bv. methylfenidaat en dextro-amfetamine), slaap- en kalmeermiddelen (benzodiazepines), antipsychotica en cortisol-preparaten.
• Insulineresistentie en diabetes: door de onstabiele bloedsuiker wordt meer glutamaat geactiveerd
• Vermoeidheid: burn-out, CVS en fibromyalgie
• ADD/ADHD
• Angststoornissen
• Slaapproblemen

Nederland Slank

Met het Nederland Slank programma kun je ervoor zorgen dat je de stress van binnenuit vermindert, door gezond en uitgebalanceerd te eten en troostvoeding te vermijden. Door dit uitgebalanceerd voedingsplan zul je merken dat je zonder honger gaat afvallen en de kans op jojo-effect afneemt. Daarnaast zijn onze diëtisten opgeleid in eetproblemen en kunnen zij je met voedingssupplementen helpen om van je eetbuien af te komen.

Wil je hier meer over weten? Vraag dan een gratis consult aan.

of bel ons op 085 065 7472

  • Consulten door het hele land
  • Consulten in het buitenland mogelijk via skype