Klachten door de overgang? Dacht het niet!

Soms zie je vrouwen in de overgang in een half jaar oud worden. Ze slapen slecht, hebben last van stemmingswisselingen, opvliegers ,hoofdpijn, gewrichtsklachten, opvliegers en overmatig zweten. En je ziet de rimpels zo in het gezicht trekken……..

Uit onderzoek blijkt echter dat primitieve stammen die natuurlijk eten en leven geen last hebben van overgangsklachten! Met andere woorden: Deze periode die voor veel vrouwen een gruwel is, kan dus klachtenvrij zijn!

Overgang

De overgang 

De overgang wordt ook wel de menopauze genoemd. Dit betekent letterlijk ‘stoppen van de menstruatie’, de vruchtbare periode van de vrouw is afgelopen en de menstruatie stopt. Hoe ouder je wordt, hoe minder eicellen je produceert. Rond de overgang sterft de laatste eicel en ben je dus niet meer vruchtbaar. Met het afnemen van de eicellen, wordt ook het progesterongehalte in het lichaam steeds minder. Progesteron is het geslachtshormoon dat wordt aangemaakt in de eierstokken en bijnierschors. Ook wordt er minder oestrogeen geproduceerd. Oestrogeen is ook een geslachtshormoon dat wordt geproduceerd in de eierstokken en in vetweefsel.
Het afnemen van progesteron en oestrogeen is een proces van een paar jaar en gebeurt niet van de een op andere dag. Deze hormonen zoeken opnieuw een balans en wanneer deze nieuwe balans is bereikt, is de overgang (hormonale verandering) over.

De duur van de overgangsfase is voor elke vrouw anders. Gemiddeld krijgen vrouwen tussen de 45 en 55 jaar last van eventuele symptomen/klachten en merken zij dat ze in de overgang zitten.

Een klachtenvrije overgang

De vraag is dan ook: Hoe kom je de overgang klachtenvrij door?

Als je weinig tot niks wilt merken van je overgang, kun je je daarop voorbereiden.  De klachten die gepaard gaan met de overgang zijn namelijk vaak een gevolg van de huidige voeding, leefstijl en overgewicht. En hoe zit dan dan precies?

Suiker Overgang

 

 

 

 

 

 

 

 

Suikers in het bloed zijn een trigger voor verschillende overgangsklachten, zoals opvliegers en zweten. Het consumeren van suiker veroorzaakt of verergert de klachten. Doordat suikers veel insulinepieken veroorzaken, raakt de hormoonhuishouding uit balans. Suikers zitten niet alleen in taart, snoep of koek. Het zit in de meeste fabrieksmatige voeding in de supermarkt, zoals in zakjes en pakjes en kant-en-klare voeding. Maar ook brood, pasta en aardappelen worden omgezet tot suiker. Wanneer je de inname van suikers zoveel mogelijk beperkt, zul je ook minder last meer hebben van onder andere vervelende opvliegers.

Een gezond gewicht

Gewichtsverlies zorgt ervoor dat de meeste overgangsklachten verminderen. Vooral opvliegers nemen hierdoor af. Een andere/gematigde eetstijl zorgt ook voor onder andere een betere nachtrust, minder gewrichtsklachten en een betere hormoonbalans.

Koffie en alcohol

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen die koffie en/of alcohol drinken meer last hebben van opvliegers en nachtzweten. Alcohol kan naast opvliegers ook een slechte nachtrust en een slechter herstel veroorzaken.

Eetmomenten Overgang

Ook zijn er aanwijzingen dat meerdere eetmomenten en een overschot aan koolhydraten in de voeding de progesteronaanmaak verminderen. 2-3 eetmomenten wordt op dit moment vaker als ideaal gezien dan 5-6 keer een maaltijd danwel een tussendoortje.

Hormonen in balans

De klachten die gepaard gaan met de overgang zijn meestal ook hormoongerelateerd. Wanneer het hormoon progesteron daalt kan de oestrogeenproductie tijdelijk toenemen om dit evenwicht op te vangen. Er ontstaat oestrogeendominantie. Pas later zal het oestrogeenniveau geleidelijk aan verminderen, tot er weinig tot niets meer wordt aangemaakt in de eierstokken. Het gevolg daarvan is dat de menstruatie onregelmatig wordt en op een gegeven moment niet meer optreedt. Oestrogenen zijn echter belangrijk voor een goede gezondheid. In de reguliere geneeskunde gaat men er vanuit dat klachten in en rond de menopauze vooral komen door een verminderde oestrogeenproductie. Maar oestrogeendominantie kan een oorzaak zijn van een aantal klachten die bij de overgang komen kijken.

Overgang

Wanneer je let op je gewicht en op je voeding, kun je ervoor zorgen dat er minder sprake is van oestrogeendominantie. De hormonale verandering gaat dan geleidelijk aan zonder hier veel van te merken. Je zorgt voor een goede balans in de hormonen en hebt weinig tot geen last van de klachten.

Goed voorbereid de overgang in!

Een gezond voedingspatroon en een gezond gewicht zijn dus belangrijk voor een gezonde hormoonhuishouding en zo min mogelijk overgangsklachten. Wanneer je gezond eet en leeft breng je je hormonen en zo ook oestrogeen en progesteron in balans.

Kom je er niet uit?

Met het persoonlijke voedingsplan van Nederland Slank kun je ervoor zorgen dat de overgang ongemerkt aan je voorbij gaat. Het wordt opgesteld aan de hand van bloedonderzoek en zorgt ervoor dat je hormoonbalans op orde komt. En dat je een gezond gewicht en lichaam krijgt.

Wil jij klachtenvrij de overgang door? Overgang

Vraag dan nu een consult aan en kom klachtenvrij de overgang door!

of bel ons op 085 065 7472

  • Consulten door het hele land
  • Consulten in het buitenland mogelijk via skype