Hoofdpijn/migraine en voeding

Een kloppend gevoel boven de ogen, steken in de slapen of pijnen die beginnen in de nek en hoofdpijndoorlopen naar het hoofd. Hoofdpijn of migraine. Velen hebben er wel eens last van (gehad). We kennen verschillende vormen van hoofdpijn/migraine. De een loopt er dagelijks mee rond en de ander krijgt het met vlagen. Sommige mensen liggen dagen op bed met extreme migraine en bij andere is er meer sprake van een constant aanwezige zeurende hoofdpijn. Vaak denken we dan ook dat hoofdpijn er nou eenmaal bij hoort en dat er niet veel aan te doen is. Men slikt een pijnstiller in de hoop dat het snel weer over zal gaan. Maar hoe ontstaan hoofdpijn of migraine nou eigenlijk en is er werkelijk niets aan te doen? En welke rol speelt voeding bij hoofdpijn of migraine?

Hoofdpijn of migraine?

Er bestaan een heleboel verschillende diagnosen van hoofdpijn. Zowel hoofdpijn (spannings- en clusterhoofdpijn) als migraine vallen onder de noemer ‘primaire hoofdpijnen’. Maar wanneer spreek je nu eigenlijk over migraine en wanneer is het ‘gewoon’ hoofdpijn? Wat is het verschil tussen migraine en hoofdpijn?

Migraine

Migraine wordt gekenmerkt door herhaalde aanvallen van matige tot ernstige, meestal eenzijdige, bonzende hoofdpijnen. Deze hoofdpijnen gaan vaak gepaard met misselijkheid en/of braken en verergert bij lichamelijke inspanning. Ook is er vaak sprake van een overgevoeligheid voor licht én geluid.

Alhoewel het nog steeds onduidelijk is wat de precieze oorzaak is van migraine, zijn er bepaalde factoren die een rol kunnen spelen bij het ontstaan van migraine. Zo kunnen mensen genetisch voorbestemd zijn om migraine te krijgen. Wanneer er migraine voorkomt in de familie, lopen familieleden beduidend meer risico op het krijgen van migraine. Migraine is een poly genetische aandoening, wat betekent dat niet één maar meerdere genen een rol spelen.

Niet alleen iemands genetische aanleg kan een oorzaak van migraine zijn, ook andere factoren kunnen een migraineaanval uitlokken.

Hormonaal: Vooral vrouwen lopen aanzienlijk meer kans op het krijgen van migraine als gevolg van hormonale triggers. Een disbalans in de hormoonspiegels ten gevolge van een verkeerde leefstijl kan een oorzaak zijn van migraine.

Voeding: Verschillende voedingsmiddelen en voedingsstoffen kunnen in wisselende mate een migraineaanval uitlokken. Dit zijn vooral voedingsmiddelen rijk aan suiker en zetmeel, maar ook producten met tyramine of voedingsmiddelen waar additieven aan toegevoegd zijn (nitrieten, mononatriumglutamaat, aspartaam). Een ongezond voedingspatroon kan dus zeker een rol spelen bij het ontstaan van migraine. Mensen die wel denken gezond te eten, hebben desondanks bijna altijd baat bij een eetprogramma van Nederland Slank, dat op maat voor het individu wordt gemaakt.

Slaapproblemen: Een verstoord slaappatroon kan ook een oorzaak zijn van migraine. Te weinig slaap of slecht slapen kan van invloed zijn. Maar ook te veel slaap is niet goed.

Stress: Het hebben van stress en spanning kan tevens een rol spelen bij het krijgen van een migraineaanval. Die kan stress zijn door problemen of stress die van binnenuit komt.

Hoofdpijn soorten-hoofdpijn

Over het algemeen is hoofdpijn een tweezijdige pijn; het manifesteert zich aan beide kanten van het hoofd. De pijn is constant, maar kan verlicht worden door het gebruik van pijnstillers, zoals paracetamol. Bij ‘gewone’ hoofdpijn is er meestal sprake van spanningshoofdpijn. Spanningshoofdpijn hangt samen met een verhoogde gevoeligheid van de spieren van de schedel en de peesaanhechtingen.

‘Gewone’ hoofdpijn wordt meestal uitgelokt door algemene verschijnselen, zoals vermoeidheid, stress, een verkeerde houding of het drinken van te weinig water. Maar ook een verkeerd voedingspatroon kan van grote invloed zijn op het ontstaan van hoofdpijnen. Een voedingspatroon dat bestaat uit veel koolhydraten, verkeerde vetten en additieven, beïnvloedt vaak het ontstaan van hoofdpijn. Ook te vaak en te veel eten speelt een rol bij de aanwezigheid van hoofdpijnen. Men spreekt dan van voeding gerelateerde hoofdpijn, ofwel de zogenaamde metabole hoofdpijn. Metabole hoofdpijn komt tegenwoordig veel voor ten gevolge van een verstoorde stofwisseling die meestal wordt veroorzaakt door verkeerde voeding.

Voedingsadviezen bij hoofdpijn en migraine

(Metabole) hoofdpijn en migraine kunnen dus getriggerd worden door bepaalde voedingsstoffen of een verkeerd voedingspatroon. Wanneer iemand gevoelig is voor hoofdpijn en/of migraine is het daarom belangrijk om rekening te houden met het eetpatroon. Dit betekent dat bepaalde voedingsmiddelen vermeden dienen te worden om de kans op hoofdpijn zo veel mogelijk te beperken of zelfs helemaal te elimineren. De belangrijkste adviezen bij het mogelijk voorkomen en genezen van hoofdpijn zijn hieronder toegelicht:

1. Vermijd zo veel mogelijk voedingsmiddelen gemaakt van zetmeel, suiker, honing, maisstroop, glucosestroop en andere enkelvoudige suikers. Vermijd ook voedingsmiddelen die additieven bevatten, zoals kleur-, geur- en smaakstoffen. enummers

2. Zorg voor voldoende magnesium in de voeding en vul dit aan met magnesiumsupplementen. Ruim 50% van migrainepatiënten lijden namelijk aan een magnesiumtekort. Voldoende magnesium zorgt voor stressbestendigheid, betere ontspanning van de spieren en een verbetering van de hormoonhuishouding.

3. Zorg voor voldoende vitamine B in de voeding. Hoofdpijn kan getriggerd worden door te lage vitamine B-spiegels, met name B2, B3 en B6.

4. Zorg voor voldoende goede vetzuren in de voeding. Gezonde vetzuren zijn voornamelijk omega-3 vetzuren, ofwel de visvetzuren. Wanneer je weinig of geen vis eet, kun je omega-3 binnen krijgen door supplementen te slikken.
Vermijd daarnaast ongezonde vetzuren, deze werken namelijk ontstekingsbevorderend en kunnen dus van invloed zijn op het ontstaan van hoofdpijn.

5. Houdt de darmen gezond! De meeste klachten ontstaan vanuit een slechtwerkende darmfunctie. Wanneer de darmen niet goed functioneren, zijn er vaak problemen met het opnemen van voedingsstoffen en het uitscheiden van afvalstoffen. Dit kan hoofdpijn veroorzaken.

6. Wees voorzichtig met pijnstillers! Regelmatig paracetamol (of een andere pijnstiller) kan hoofdpijn uitlokken. Dit komt doordat pijnstillers de lever bezwaren en dus ook de lever-ontgifting. Zoek dus naar een oplossing van het probleem en geen tijdelijke pijnstilling.

hormonale-hoofdpijn

Minder hoofdpijn met Nederland Slank

Heb jij regelmatig last van hoofdpijnen of migraine? Belemmeren deze pijnen je in je dagelijkse bezigheden en wil je er graag van af? Nederland Slank helpt graag! Metabole hoofdpijn is een klacht die steeds vaker voorkomt. Bijna iedereen heeft er wel eens last van. Vaak wordt deze hoofdpijn veroorzaakt door een ongezonde leefstijl en een verkeerd voedingspatroon. Met het persoonlijke voedingsplan van Nederland Slank kun je in een mum van tijd minder last hebben van deze klachten. Het voedingsplan is er namelijk op gericht de stofwisseling te reguleren en de hormoonbalans te optimaliseren. Dit betekent dat metabole hoofdpijnen en zelfs migraine meestal erg kunnen verbeteren.

Benieuwd naar wat Nederland Slank voor jou kan betekenen? Vraag een gratis consult aan en zeg je hoofdpijn vaarwel!

of bel ons op 085 065 7472

  • Consulten door het hele land
  • Consulten in het buitenland mogelijk via skype