Gezonde feestdagen en een slank nieuwjaar!

Tijdens de feestdagen is volop genieten natuurlijk erg belangrijk. Iedereen houdt van lekker eten en tijdens deze dagen is het dan ook vanzelfsprekend dat je jezelf een beetje verwent.

Maar vele van ons willen ook graag gezond en slank het nieuwe jaar in… Waar ligt nu eigenlijk de balans tussen genieten van lekker eten tijdens de feestdagen én tegelijkertijd de gezonde, verantwoorde keuze maken?

Nederland Slank weet hier wel raad mee en helpt graag iedereen bij het beginnen van een gezond en slank 2020!

gezonde feestdagen

‘Echt’ of ‘nep’ wild?

Met de kerst in het vooruitzicht hebben veel mensen wild op het menu staan. Wild is namelijk een geliefd hoofdgerecht tijdens de feestdagen. Wanneer wild een echt vrij bestaan heeft gehad, levert dit ons gezond vlees met weinig vet, veel eiwit, veel gezonde omega 3-vetzuren en is het rijk aan vitamine E. Vrij wild is namelijk de hele dag in beweging en krijgt natuurlijke voeding.

Toch willen producenten ons vaak laten geloven dat wild uit de vrije natuur komt terwijl dit niet altijd waar is.

Het meeste wild dat verkrijgbaar is in de winkels, zoals konijn, kalkoen, kwartel en eend, is meestal afkomstig uit de bio-industrie. Dit wild krijgt graan en soja te eten waardoor het vlees meer ontstekingsbevorderende omega 6-vetzuren bevat. Bovendien wordt het behandeld met antibiotica, waarvan restjes in het vlees kunnen achterblijven.

Ga je op jacht naar wild voor de feestdagen? Lees dan goed de tips hieronder:

1. Fazant en wild zwijn zijn wel altijd ‘echt wild’. Haas is in 76% van de gevallen ‘echt wild’ en hert in 43% van de gevallen.

2. Lees altijd goed wat er op de verpakking vermeld staat. Het moet namelijk gaan om ‘echt’ wild en geen gekweekt wild.

3. Wild (zwijn) moet zijn gecontroleerd op de parasiet Trichinella. Goedgekeurd wild heeft een EU-goedkeuringsmerk.

4. Het risico van echt wild is dat er hagel in achterblijft van het neerschieten. Dit kan de tanden beschadigen als je erop bijt.

5. Lees het etiket! Wild uit de diepvries is vaak gemaakt van snijresten. Snijresten zijn meestal op smaak gebracht met de schadelijke smaakversterker E621 (glutamaat of MSG).

6. Koop je toch liever wild bij de slager of eet je het in een restaurant? Vraag dan naar de herkomst.

En nog wat algemene tips…

Eet lekker veel groenten
Als je een salade als voorgerecht eet, sla je twee vliegen in één klap: je eet minder ongezonde voeding en je krijgt meer vocht, vitamines en mineralen binnen. De meeste mensen eindigen met slechts enkele slablaadjes, of slaan dit helemaal over. Wanneer je begint met een salade, zal het verzadigingshormoon leptine je een natuurlijk halt toeroepen net op het moment dat je van de suiker- en vetrijke voeding wilt gaan snoepen.

Ga lekker bewegen!
Als je tijdens de feestdagen wat meer eet is het dan ook verstandig om wat meer te bewegen! Ga gezellig wandelen met familie/vrienden na het nuttigen van je heerlijke kerstbrunch. Zo kun je het glycogeen (opgeslagen suiker) in de spieren even legen zodat insulineresistentie op afstand blijft!

Oliebollen bakken in kokosolie
Vaak worden oliebollen gebakken in zonnebloemolie. Zonnebloemolie is een omega 6-vetzuur dat ontstekingen kan aanjagen. Ook oxideert omega 6 snel. Bak daarom liever je oliebollen in kokosolie.

Intermittent fasting voor/na de kerst
Je lichaam kan prima één of twee dagen zonder eten. Dit is eigenlijk best gezond. Je geeft het lichaam namelijk rust én de mogelijkheid reserves aan te spreken. Als je namelijk even geen voedsel binnenkrijgt, dan gaat je lichaam zichzelf regenereren om de kans op het vinden van voedsel te vergroten. Als je de dagen voor/na kerst dus af en toe een maaltijd overslaat of een dag/halve dag niet eet, compenseer je enorm voor de lekkernijen die je eet!

gezonde feestdagen

Wil jij je volgend jaar écht aan je goede voornemens houden en een slank en gezond 2020 hebben?

Vraag dan nu een gratis consult aan en de diëtisten van Nederland Slank helpen je gezond en genietend het nieuwe jaar door!

Waarom Nederland Slank?

  • 1 Afvallen zonder honger
  • 2 Snel resultaat
  • 3 Lekker eten
  • 4 Levenslang effect
  • 5 No cure no pay!

of bel ons op 085 065 7472

  • Consulten door het hele land
  • Consulten in het buitenland mogelijk via skype