Gezond en fit met Nederland Slank: Evaluatie week 7

Hallo allemaal,
Het is weer zondag, dus tijd om te kijken hoe gezond en fit ik ben na week 7. Na alle feestdagen volgt al gauw mijn verjaardag. Allemaal hartstikke gezellig maar een ware test voor mijn doorzettingsvermogen!

Mijn verjaardag
Ik ben 14 januari 24 geworden. Verjaardag
Dat moest natuurlijk gevierd worden. Op mijn verjaardag kwam een mooie grote bos bloemen binnen van Nederland Slank. Heel leuk! Verder kwam die dag een vriendin langs met een zelfgemaakte healthy cake. Daar was ik heel blij mee, zo kon ik verantwoord sjoemelen. In de avond heb ik gegeten met vriendinnen. Als toetje hadden we chocolade pudding. Deze heb ik niet overgeslagen (Oeps..).
De dag erna vierde ik mijn verjaardag met mijn vrienden. Ik had van alles in huis gehaald. Van chips tot aan komkommer. Ik heb niet op mijn voedingsplan gelet. Ik wilde een avond alcohol kunnen drinken en ik at waar ik zin in had.
De dag erna vierde ik mijn verjaardag met mijn familie. Ze kwamen met het avondeten. Samen met mijn vriend heb ik redelijk gezonde hapjes gemaakt. Een gezonde cake van havermout en fruit, pompoensoep, een salade, gevulde paprika’s, hapjes met ham en geitenkaas en olijven met pittige kruiden. Op deze manier kon ik redelijk verantwoord (en lekker!) mijn verjaardag vieren.

Sport
Ik heb het afgelopen weken nog niet over mijn sportgedrag gehad. Tijdens de eerste zes weken heb ik dan ook niet gesport. Alle resultaten die ik behaald heb, zijn gerealiseerd door de aanpassing van alleen mijn voedingspatroon.
Deze week heb ik voor het eerst gesport sinds ik aan het voedingsplan begonnen ben. Heerlijk! Ik moet bekennen dat ik mij hier wat zorgen om gemaakt heb. Veel mensen krijgen bij het nieuwe voedingspatroon een boost van energie. Ik had dit niet. Liesbeth heeft mij toen uitgelegd dat ik geen spieren verband. Het voedingsplan is zo samengesteld, dat ik juist de optimale hoeveelheden voedingsstoffen binnen krijg. Je hebt geen tekorten, waardoor het verbranden van spieren helemaal niet nodig is. En dit klopt helemaal! Toen ik deze week naar sport ging hoefde ik niet naar de lichtste gewichten te grijpen en ik kon elke oefening gewoon mee doen. Niks aan de hand dus!

Recept: pompoensoep met gevulde paprika
Deze week een receptje dat ik gemaakt heb tijdens mijn verjaardag. Wanneer ik soep eet, eet ik daar graag brood bij. Brood is voor mij niet de beste optie. Een gevulde paprika kan een leuk alternatief zijn. Ik kwam het recept tegen in het boek Powerfood van Rens Kroes. Je kan er allerlei variaties mee maken. Zo heb je toch wat hartigs naast de soep.
Voor de pompoensoep heb je nodig: 425 gram pompoen, 250 ml kokosmelk, 1 kruidenbouillonblokje, 600 ml water, 1 ui, 1 teentje knoflook, 1 tl gemberpoeder, 2 tl kerriepoeder, een mespuntje chilipoeder en een staafmixer/ blender.
Bereiding: Je doet kokosolie in een pan en warmt dit even op. Ondertussen snij je de ui en voeg je deze toe. Dan pers je de knoflook in de pan uit. Dit laat je eventjes bakken. Vervolgens voeg je de pompoen, het kruidenbouillonblokje, 600 ml water en de overige kruiden toe. Je laat het geheel een half uur koken. Daarna voeg je kokosmelk toe en laat je het nog 5 minuten koken. Tot slot mix je het geheel met een staafmixer of blender. Mocht je een blender gebruiken, laat het eerst goed afkoelen. Wanneer je te warme dingen in een blender stopt vliegt de deksel er met hoge druk af en zit je hele keuken onder de pompoensoep (Ja, ik spreek uit ervaring!).
Voor de gevulde paprika’s heb je nodig: mini paprika’s, humus, peper en zout. Zelf heb ik wat champignons toegevoegd en een aantal paprika’s had ik gevuld met kaas. Ook erg lekker!
Bereiding: Je snijd de paprika’s in de lengte door midden, je verwijderd pitjes en je vult ze met de gewenste inhoud (humus, kaas en eventueel champignons). Je kan er nog wat zout, peper of andere kruiden aan toevoegen. Tot slot moeten ze nog tien minuten in de over op 180 graden.

 Evaluatie van mijn doelen & de meetstanden (zie afbeelding)
Meetgegevens na 7
Ik ben niet heel verbaasd dat mijn gewicht wat hoger ligt dan de vorige weken. Ik heb met mijn verjaardag alcohol gehad, chocolade en andere lekkere dingen. Ook het gebied rond mijn buik is iets toegenomen in omvang. Niet heel verrassend, want zodra ik in verhouding veel koolhydraten eet zet mijn buik op. Vanaf vandaag let ik weer goed op wat ik eet. Ik wil natuurlijk rond de 60 kg blijven.
Ik heb altijd de strenge fase om op terug te vallen. Dat geeft een rustig gevoel.
Verder slaap ik goed, ik ben fit en uitgerust. Mijn huid is ietwat onrustiger doordat ik meer en anders eet dan mijn voedingsplan aangeeft. Dit kan ik mooi weer oppakken komende dagen en ik verwacht dat dit snel verbeterd.

Aankomende week heb ik weer een verjaardagsfeest. Het is voor mij een uitdaging om op gewicht te blijven in combinatie met veel verjaardagen en feestdagen. Rond de kerst is dit allemaal goed gegaan. Dit wil ik nu wel vasthouden! Ik wil fit en gezond blijven, ondanks alle feestdagen en feestjes.

Tot volgende week!

of bel ons op 085 065 7472

  • Consulten door het hele land
  • Consulten in het buitenland mogelijk via skype