De darmen en allergieën 

Afhankelijk van factoren zoals voeding, leefstijl, gezondheidsgeschiedenis, afkomst en genen wonen in ons lichaam ongeveer triljoen bacteriën en een biljard virussen. Dit wordt onze “microbioom” genoemd. Het microbioom is erg complex en net zo uniek als onze vingerafdruk. Deze micro-organismen vervullen verschillende functies in ons lichaam; de darmbacteriën (oftewel darmflora) beïnvloeden bv. de immuniteit en het functioneren van het zenuwstelsel en spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van een aantal ziekten (zoals voedselallergieën). Daarom is een uitgebalanceerd darmflora en goede zorg van de darmen erg belangrijk.

Helaas neemt het aantal mensen (m.n. kinderen) met voedselallergie steeds toe. Verschillende onderzoeken laten zien dat toenemende gebruik van antibiotica hier parallel aan loopt. Antibiotica discrimineren namelijk niet. Zij maken zowel de pathogene- (ziekmakende) als de goede bacteriën dood. Daarnaast hebben andere onderzoekers aangetoond dat genetisch gemodificeerde voedingsmiddelen en het gebruik van het agrarische herbicide glyfosaat de darmflora vernietigt en allergieën bevordert.

 

De precieze oorzaak van voedselallergie is nog onbekend. Moderne hygiëne, de huidige voedingsgewoonten (denk aan vetrijk eten, suikers, bestrijdingsmiddelen en E-nummers), antibiotica gebruik, keizersnede en zelfs flesvoeding zijn mogelijke aanleidingen van on-gebalanceerde darmflora en allergieën. Onderzoekers suggereren dat voedselallergie, maar ook het lekkende darm syndroom (een aandoening waarbij allergenen via de darm de bloedbaan binnenkomen en een immuunrespons veroorzaken) in de toekomst met probiotica- therapieën behandeld zouden kunnen worden.

 

Op lang termijn resulteert een slechte darmflora niet alleen in allergieën, maar kan ook het metabolisme verstoord raken, met als gevolg o.a.. veranderingen in het gewicht. Volgens verschillende studies zorgt vroegtijdig gebruik van antibiotica voor overgewicht op latere leeftijd.

 

De beste manier om de darmflora te optimaliseren is door gezonde voeding. Het Nederland Slank programma kan je helpen om erachter te komen wat voor jou gezond is. De volgende aandachtspunten kan je nu al toepassen;

 

  • Vermijdt granen (met gluten) en suikers. Gluten beschadigen de darmflora en suikers zorgen voor groei van pathogene gisting en andere schimmels.
  • Vermijdt genetisch gemanipuleerd voedsel. Deze bevatten veel glyfosfaat, wat de goede darmbacteriën aanvalt.
  • Vermijdt bewerkt en gepasteuriseerde voedingsmiddelen. Ook deze schaden de darmbacteriën.
  • Vermijdt conventioneel (gangbaar) vlees en andere dierlijke producten. De dieren krijgen continue lage dosis antibiotica en worden met genetisch voer gevoed.
  • Vermijdt gechloreerde leidingwater. Chloor doodt niet alleen pathogene bacteriën in het water, maar ook de gunstige bacteriën in de darm.
  • Eet natuurlijk, onbewerkt, ongezoet en traditioneel gefermenteerde of gekweekte voedingsmiddelen.

 

Waarom Nederland Slank?

  • 1 Afvallen zonder honger
  • 2 Snel resultaat
  • 3 Lekker eten
  • 4 Levenslang effect
  • 5 No cure no pay!

of bel ons op 085 065 7472

  • Consulten door het hele land
  • Consulten in het buitenland mogelijk via skype