Gezond eten op 6 manieren met 6 euro

Gezond eten met 6 euro

Na de drukke en vaak dure decembermaand is januari een maand waarin de meesten even de hand op de knip willen houden. Maar ook gezond eten is vaak een goed voornemen dat we willen naleven. Met de onderstaande tips kan ook jij gezond en lekker eten zonder al te veel geld uit te geven. Alles wat je hiervoor nodig hebt is een goede planning en wat creativiteit!

1. Koop slim in

Slim boodschappen doen doe je door reclames in de gaten te houden. Er zijn vaak wekelijkse aanbiedingen, zowel op levensmiddelen als op groente en fruit. Wees ook niet bang om groot in te kopen: grote verpakkingen zijn namelijk vaak goedkoper en het kan geen kwaad om een voorraad basisproducten in huis te hebben zoals bonen, linzen, zaden en pitten. Deze producten zijn lang houdbaar of kun je invriezen.  Tevens kun je geld besparen door groente en fruit op de markt te kopen – vaak vele malen goedkoper dan in de supermarkt. Ook vis is voordelig op de markt te verkrijgen!

2. Koop producten van het seizoen

Probeer te kiezen voor producten die in het seizoen zijn. Deze bevatten vaak de meeste voedingsstoffen en zijn goedkoper. Wanneer je een product wilt dat niet in het seizoen is kun je beter kiezen voor de ingevroren versie, dat is een stuk goedkoper.

3. Varieer met eiwitten peulvruchten

Eiwitten zijn een must in je dagelijkse voedingspatroon, maar sommige eiwitbronnen kunnen aan de prijzige kant zijn, zoals vlees en vis. Men vergeet vaak dat vlees en vis niet de enige eiwit opties zijn. Probeer eens tofu, bonen of zaden. Ook eieren een vis uit blik zijn goede, voordelige alternatieven.

 

4. Doe aan meal preppen

Bespaar tijd èn geld met het vooruit plannen van maaltijden. Kies 1 of 2 dagen in de week uit waarop je een maaltijd planning maakt voor de komende dagen. Maak een boodschappen lijstje, bereid de maaltijden en vries deze in of bewaar ze in de koelkast. Je kunt ook alleen de voorbereiding doen zoals de groenten snijden, de bonen koken, etc. zodat je op het moment zelf alleen nog alles bij elkaar hoeft te doen en te bakken of in de oven hoeft te zetten. Dit voorkomt ook dat je kiest voor een ongezonde, snelle maaltijd; je hebt al een gezonde en snelle maaltijd klaar staan! 

5. Kies wat vaker voor soepsoepje

Soep is het gemakkelijkste en meest veelzijdige gerecht op de wereld en toch eten veel mensen het zelden. Standaard zijn natuurlijk tomatensoep of groentesoep. Maar je kunt eindeloos variëren met onder andere verschillende soorten groente, linzen, bonen, erwten en verse kruiden. Zeker als je genoeg bonen of linzen toevoegt is dit heel voordelig, je eet dan voldoende eiwitten en hebt geen vlees of vis meer nodig. Het is dan een volwaardige maaltijd. Soep is eenvoudig in grote hoeveelheden te maken. Als je het daarna in bakjes in de vriezer bewaart kun je er de hele week van profiteren!

6. Kies voor peulvruchten

Peulvruchten zijn goedkoop, zitten vol eiwitten en vormen een prima basis voor veel gerechten zoals stoofpotjes, sausjes, soepen en salades. Het is namelijk zo dat de juiste hoeveelheid peulvruchten bij een maaltijd elke andere vorm van eiwitten overbodig maakt. Zo kan je genieten van een heerlijke gezonde maaltijd met eiwitten zonder dat dit een grote impact heeft op je portefeuille.

Gebruik deze handige tips om zelfs met een beperkt budget gezond èn lekker te blijven eten!

of bel ons op 085 065 7472

  • Consulten door het hele land
  • Consulten in het buitenland mogelijk via skype