Het eiwitdieet, ook wel proteïnedieet genoemd, is op dit moment heel populair bij mensen die veel en snel af willen vallen. Bij het eiwitdieet wordt de hoeveelheid koolhydraten fors beperkt en vervangen door eiwitten. Het voordeel van een eiwitdieet is dat je geen hongergevoel krijgt. Eiwitten geven een verzadigd gevoel, meer dan koolhydraten en vetten. Ook het spierverlies is bij dit dieet minder. Eiwitten gaan spierafbraak door snel afvallen tegen en bevorderen de vetverbranding.

Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie voor het lichaam. Als je weinig koolhydraten eet, gaat je lichaam eiwitten maar vooral vet verbranden. Het lichaam komt daarbij in een zogenaamde ketose: het lichaam verbruikt vetzuren voor energie, waarbij ketonen vrijkomen. Deze stoffen zijn nodig als brandstof voor de hersenen bij gebrek aan glucose (koolhydraten).
Er zijn ontzettend veel eiwitdiëten en aanbieders van eiwitdiëten. Voorbeelden zijn:

  • Ease4life dieet
  • ProDiet proteïne dieet
  • Prodimed proteïne dieet
  • PronoKal proteïne dieet
  • Modifast Protiplus
  • Cetodieet
  • Eiwitdieet of Proteïnedieet of Eierdieet
  • Be-Slank eiwitdieet
  • Proslank
  • Be in shape eiwitdieet
  • The Diet Box of D for Diet
  • Protidieet
  • Total Wellbeing Dieet
  • Maxifit Proteïne Eiwitdieet
  • PowerSlim Eiwitdieet
  • Sanaslank Eiwitdieet
  • Proday Eiwitdieet
  • Prodivita Proteïne Producten
  • Proslank by Jésthe
  • Protislank Eiwitdieet
  • Proviplus Eiwitdieet
  • SilproXs Eiwitdieet
  • TimFit Eiwitdieet
  • Tisanoreico Eiwitdieet
  • Vitaslank Eiwitdieet
  • Waistline Dieet
  • Weight Care Nutrition Sante

Ook het Dr. Frank dieet en het Cambridge dieet zijn gebaseerd op de inname van weinig koolhydraten en veel eiwitten.

In een gevarieerde en gezonde voeding worden de eiwitten vooral geleverd door zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers. Ook brood, granen, peulvruchten, aardappelen en noten leveren eiwitten. Koolhydraten worden vooral geleverd door graanproducten zoals brood, rijst en pasta, door aardappelen en peulvruchten en door fruit en groente.

Wat zijn de nadelen van dit eiwitdieet?

Een belangrijk nadeel is het negatieve effect op je gezondheid. Een eiwitdieet is eenzijdig door het gebrek aan voedingsmiddelen met koolhydraten. Dit is voor een korte periode niet zo’n probleem, maar wel op de lange termijn. Koolhydraten zijn nodig voor het goed functioneren van het lichaam. Ze leveren energie voor je dagelijkse activiteiten en zijn essentieel voor de hersenen en het zenuwstelsel. Door de eenzijdigheid van het dieet kan ook een tekort ontstaan aan andere belangrijke voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen. Daarbij kan een hoge eiwitinname belastend zijn voor je nieren, zeker bij mensen met een gestoorde nierfunctie. Afvalstoffen die ontstaan bij de spijsvertering van eiwitten worden namelijk via de nieren uitgescheiden.

Als gevolg van de beperkte koolhydraatinname kan door het ketoseproces een verzuring ontstaan van het lichaam. De afvalstoffen die bij ketose vrijkomen kunnen neerslaan in de gewrichten en de nieren, met als eventueel gevolg stijfheid en artrose in gewrichten, en nierstenen. Ook veroorzaken de ketonen, die via de urine en adem worden uitgescheiden, een naar aceton ruikende adem.
Een probleem dat vaak voorkomt bij het eiwitdieet is verstopping van de darmen. Dit wordt veroorzaakt door een tekort aan vezels. Vezels zitten met name in koolhydraatrijke producten. Ook bevat een eiwitrijkdieet vaak producten, zoals vlees en zuivelproducten, met veel verzadigde vetten. Verzadigde vetten kunnen het risico op hart- en vaatziekten verhogen.

Eiwitdiëten zijn kostbaar. Dit komt door de eiwitrijke maaltijdvervangers en tussendoortjes die vaak moeten worden aangeschaft, zoals shakes, poeders en repen. Deze producten zijn duur, zeker bij langdurig gebruik. Daarbij worden ze vaak als eentonig en weinig smaakvol ervaren.

Zorgt het eiwitdieet voor gewichtsbehoud?

Zoals bij de meeste diëten is de kans groot dat de kilo’s er na verloop van tijd weer aankomen. Na de eiwitrijke en koolhydraatarme fase, met vaak een heel lage calorie-inname, ga je geleidelijk aan weer meer koolhydraten eten. En uiteindelijk verval je vaak weer in je oude eetpatroon. Vooral als het dieet niet onder professionele begeleiding wordt uitgevoerd met aandacht voor het aanpassen van de voedingsgewoonten.

Is het eiwitdieet een permanente oplossing voor gewichtsbehoud op lange termijn? Nee, voor de meeste mensen dus niet. Het eiwitdieet is niet lang vol te houden. Het zal regelmatig moeten worden herhaald om op gewicht te blijven. Geen gezonde keuze!

Waarom is NederlandSlank een beter alternatief?

NederlandSlank is geen dieet. Bij dit programma draait het om het herstellen van de hormoonhuishouding en niet alleen om het afvallen. Het is gebaseerd op vooraanstaand medisch onderzoek naar de effecten van de menselijke hormoonhuishouding op het menselijk lichaam en de gezondheid. Het gaat ervan uit dat overgewicht en andere stofwisselingsproblemen zoals diabetes, een te hoog cholesterol en een hoog bloedsuiker worden veroorzaakt door een verstoord evenwicht in de hormoonhuishouding. Door middel van de juiste voedingsmiddelen in de juiste combinaties en juiste hoeveelheden kunnen de hormonen in het lichaam worden beïnvloed. Hiermee wordt het evenwicht hersteld.

Aan de hand van een bloedtest wordt een programma opgesteld gericht op je persoonlijke hormoonhuishouding. Het is dus een persoonlijk afslankprogramma, dat alleen succesvol is wanneer het op maat wordt afgestemd op je lichaam. Dit in tegenstelling tot het eiwitdieet en de meeste andere diëten, waarbij niet gekeken wordt naar de oorzaak van overgewicht. Qua aanpak en inhoud zijn deze diëten voor alle deelnemers gelijk zijn en het resultaat is vaak tijdelijk.

Met het NederlandSlank programma val je snel af, tot 2 kilo vetverlies per week. Dit gebeurt op gezond en verantwoorde wijze, dus zonder het langdurig uitsluiten van bepaalde voedingsstoffen en zonder het gebruik van bijvoorbeeld shakes of andere maaltijdvervangers. Na afloop van het NederlandSlank programma is er een evenwichtige hormoonbalans gerealiseerd. Dit zorgt ervoor dat je voorgoed op gewicht kunt blijven. Je ontvangt tips en richtlijnen om een blijvend slank en gezond leven te leiden zonder gewichtstoename en diëten. Dit programma vereist dus geen onderhoudsplan, zoals bij de meeste diëten.

Bij het NederlandSlank Programma word je persoonlijk begeleid door professionals (dietisten). Het programma biedt een uitgebreid bloedonderzoek, een persoonlijk voedingsplan en begeleiding via Skype in alle fases van het programma. Het NederlandSlank programma wordt vergoed door een aantal ziektekostenverzekeraars ?? Dat betekent dat je een deel van de kosten terugkrijgt. Wij zijn zelfs zo overtuigd dat het NederlandSlank programma voor je zal werken dat wij het aanbieden op basis van “no cure, no pay”: als je je doel niet bereikt dan krijgt je je geld terug!

Een overzicht van de verschillen tussen het eiwitdieet en NederlandSlank programma:

Kenmerken dieetNederlandSlankEiwitdieet
Theorie/aanpak-        Snel en verantwoord afvallen door het herstellen van de persoonlijke hormoonhuishouding aan de hand van een bloedtest.-        Geen langdurige uitsluiting van voedingsstoffen.

–        Gericht op de oorzaak van overgewicht nl. een verstoord evenwicht van de hormoonhuishouding.

–        Geen nadelen/risico voor gezondheid.

 

-        Snel afvallen door de hoeveelheid koolhydraten fors te beperken en te vervangen door eiwitten.-        Dieet is niet persoonlijk afgestemd op behoeften van het lichaam, maar voor iedereen gelijk.

–        Eenzijdig door uitsluiting van koolhydraten.

–        Pakt de oorzaak van overgewicht niet aan.

–        Gezondheidsnadelen zoals extra belasting nieren en verstopping darmen.

Maaltijdvervangers/supplementen-        Geen maaltijdvervangers nodig. Op basis van gezonde en verantwoorde voedingsmiddelen, verkrijgbaar bij supermarkten.-        Bij aanbeveling vitaminesupplementen korting op aanschaf.-        Aanschaf (vaak kostbare) maaltijdvervangers, zoals shakes, poeders en repen.
Gewichtsbehoud-        Gegarandeerd gewichtsbehoud door het realiseren van een evenwichtige hormoonbalans.-        Geen onderhoudsprogramma nodig.-        Geen garantie voor gewichtsbehoud. Na koolhydraatarme fase vaak weer gewichtstoename.-        Regelmatig herhaling eiwitdieet nodig.
BegeleidingPersoonlijke begeleiding door professionals (diëtisten) m.b.v. een uitgebreid bloedonderzoek, een persoonlijk voedingsplan en begeleiding via Skype in alle fases van het programmaAfhankelijk van dieet, vaak online begeleiding of zelfstandig te volgen.
Kosten-        (Deels) vergoed door verzekeraar-        Aangeboden op basis van no cure, no pay.

–        Eenmalige kosten voor kort en effectief programma, geen onderhoudsprogramma nodig.

-        Eventueel vergoeding door verzekeraar afhankelijk van dieet.-        Kostbaar door aanschaf maaltijdvervangers en het regelmatig herhalen van het dieet.